Починаючи свою справу або розвиваючи свій невеликий бізнес, підприємці можуть зіткнутися з проблемою браку фінансування. Кошти традиційного маркетингу часто виявляються занадто дорогими для малого бізнесу. Маркетинг в соціальних мережах може стати доступною альтернативою для звернення до поточним і потенційним клієнтам.

Соціальний маркетинг або ж Social Media Marketing (SMM) — це новий і перспективний спосіб просування товарів і послуг за допомогою всіх доступних на сьогоднішній день соціальних медіа — каналів (соціальні мережі, блоги, форуми тощо), що має кінцевою метою збільшення обсягу продажів. Правильне і розумне використання SMM дозволяє ознайомити цільову аудиторію з брендом (товаром, послугою), привернути увагу до діяльності компанії, в тому числі збільшуючи відвідуваність сайту компанії.

Принцип роботи SMM — маркетингу в соціальних мережах полягає в просуванні записів блогів, публікацій, які користувачі можуть розповсюджувати самостійно, будучи цільової зацікавленою аудиторією. Адміністратори можуть або брати активну участь у її подальшому поширенні (реклама в соцмережах), або зайняти позицію пасивного поширення, створюючи вірусний контент. Діє рекомендаційна схема просування продукту, при якій потенційні клієнти більше довіряють соціальним думку, а не прямого рекламного впливу компанії.

Використання переваг соціальних мереж

Для успішної роботи проекту використовують готові можливості спільнот, які забезпечують виконання маркетингових завдань:

  • активна взаємодія з клієнтами — дає можливість оперативно реагувати на зміну попиту на продукт;
  • поширення інформації в геометричній прогресії — контент передається всередині мережі від одного користувача десяткам або сотням, від них далі і т. д.;
  • можливість «точкової» реклами — існує можливість виділити певний сегмент користувачів за заданими критеріями (стать, вік, інтереси, уподобання, місце проживання) і орієнтувати рекламну акцію на конкретному сегменті;
  • формат прихованої реклами — просування продукту здійснюється у форматі рад, рекомендацій і повідомлень про особистому досвіді користувачів, що продуктивно впливає на потенційних клієнтів.

Напрямки ефективного маркетингу в соціальних мережах

Актуальними напрямками розповсюдження продукту в спільнотах вважаються не всі категорії бізнесу. Найбільш ефективно маркетинг працює в певних категоріях:

  • Залучення клієнтів для малого і середнього бізнесу. Соціальні мережі мають деякі готові можливості, що забезпечують реалізацію маркетингових завдань: активне 24/7 взаємодія з клієнтами — можливість швидко реагувати на зміну попиту на продукт (послугу); поширення інформації в геометричній прогресії — інформація про товар (послузі), цікавий контент передається від одного користувача десяткам або сотням інших і т. д.; «точкова» реклама — виділення сегменту користувачів за критеріями (стать, вік, інтереси, уподобання, місце проживання) і орієнтування рекламної компанії на цьому сегменті; прихована реклама — просування продукту (послуги) може здійснюватися у форматі рад, рекомендацій і розповідей про особистому досвіді, що продуктивно впливає на потенційних споживачів.
  • Інтернет-майданчики для продажу. Активний розвиток майданчиків прямих продажів стало можливим завдяки появі нових сервісів в соцмережах. Користувачі можуть не тільки спілкуватися між собою, обмінюватися думками, але і вибирати пропоновані нею товари або послуги, читаючи коментарі та відгуки інших клієнтів.

Найбільш підходящі продукти для інтернет-маркетингу в соціальних мережах

  • Прямі продажі. Наприклад, продаж одягу безпосередньо через соцмережу. На сторінці соцмережі викладені фотографії зразків з докладним описом, розмірами і т. д. і дана інформація про спосіб покупки. Завдання – донести цю сторінку до потенційного покупця активною рекламою або вірусним контентом;
  • Розкрутка бренду;
  • Репутаційний маркетинг (підвищення ступеня довіри до компанії або зниження негативного сприйняття користувачів);
  • Залучення користувачів на свій інтернет-ресурс.

Напрямки маркетингу в соціальних мережах

Маркетинг в соціальних мережах знаходиться в постійному розвитку. Найбільш актуальні напрямки:

  • Розвиток майданчиків соцмереж. Історично першою функцією соціальних мереж було відновлення онлайн зв’язків між старими знайомими. На сьогоднішній день згідно давно вже відновлені і соцмережі змінили напрямок розвитку. Вони є онлайн-представництвом людини. Для цього потрібні нові сервіси. Багато розробки користуються величезним попитом: пошук інформації, зберігання та редагування файлів (у т. ч. зображень), можливість ведення блогу, спільноти, геосоціальні сервіси. Для багатьох соцмережі стали майже синонімом інтернету. Це хороше підґрунтя для маркетологів.
  • Підвищення інтересу до блогів. Не досить викладати самотні зображення з короткими підписами і публікувати окремі пости. Важливо мати простір для авторських публікацій, об’єднаних єдиною темою, з можливістю пошуку та систематизації інформації. Це привертає увагу, створює певний образ, налаштовує не тільки на споглядання щось розважального характеру, але і отримання пізнавального вмісту.
  • Зростання напрямку В2В, бізнесу з наявністю спонтанних транзакцій. Дані, отримані дослідницької компанії Eloqua, говорять про те, що для 82% В2В-брендів робота в соціальних мережах є головним способом підвищити впізнаваність компанії. Реальна аудиторія і цілі B2B компаній в соцмережах: особи, що приймають рішення (топ-менеджери компаній); співробітники, які займаються пошуком потенційних партнерів і клієнтів; потенційні працівники. При цьому переслідуються наступні цілі: підвищення популярності бренду; організація спільноти лояльних до бренду користувачів мереж для повторних продажів; відстеження та реагування на згадки бренду (послуги) в мережі; збільшення кількості позитивних відгуків про бренд (послугу); збільшення трафіку на сайт компанії з соціальних мереж; лідогенерація або прямі продажі.
  • Перетворення розважального контенту в пізнавальний. Розважальний контент не вирішує бізнес-завдань і не підводить користувача до наступного етапу воронки контент-маркетингу. Він ніколи не зможе перетворити підписувача у потенційного клієнта. Крім того, унікальний розважальний контент досить складний у створенні, а погана неграмотна жарт може звести нанівець багато колишні кроки. Тому черговий логічний етап – пізнавальний контент, якому властиво рішення завдань, недосяжних розважальним.
  • Спеціалізація окремих напрямків маркетингу, формування професії SMM — фахівця. Соціальні мережі активно розвиваються, але хороших SMM — фахівців поки не вистачає. Кадровий ринок часто може запропонувати або самоучок, або тих, хто зумів освоїти професію на підставі власного гіркого досвіду. Повноцінне спеціалізована освіта з цієї тематики у нас як і раніше ніде не дають.

Основні соціальні платформи для малого бізнесу

Яка саме соціальна мережа підійде для конкретного бізнесу залежить від того, який продукт або послуга просувається, і хто є цільовою аудиторією.

Facebook

Найбільша у світі соціальна мережа. Віковий діапазон досить широкий — від 18 до 45 років. Тут багато бізнесменів, представників провідних компаній, що ведуть бізнес за кордоном. Facebook має багато зручних інструментів для представлення свого бренду. Чимало випадків використання цієї сторінки в соцмережі в якості свого сайту. Для розкрутки імені використовуються ігрові додатки, опитувальники, подарункові програми і т. д. На Facebook добре продаються дорогі товари, елітні послуги, т. к. аудиторія може дозволити собі задоволення таких бажань.

ВКонтакте

Одна з найпопулярніших в країнах СНД. Більшість користувачів — молоді люди та студенти, які не завжди можуть дозволити собі дорогі товари і послуги. Тут продається одяг аксесуари, товари hand made. Ця соціальна мережа користується великим попитом у недорогих брендів, дозволяє зробити рекламу молодому бізнесу і залучити гідне кількість цільової аудиторії. Для збільшення кількості репостов часто використовується перевірена схема конкурсу.

Однокласники

Цільова аудиторія — люди старшого віку користувачів ВКонтакте. Тут добре просувається фармацевтика, бізнес страхових компаній, автомобільний бізнес і т. д. Може стати ідеальним рішенням для поширення масових продуктів.

Instagram

Місце для відпочинку. Перегляд цікавих фотографій з життя своїх знайомих, друзів, колег, знаменитостей, а також простір, де можна проявити себе подати і розрекламувати. Красиві фотографії товару, опис, інформація про знижки. Активна зворотній зв’язок з користувачами, опитування, щоденні новини можуть зробити результативним просування в Instagram.

Мій Світ

Найбільш активними користувачами є працюючі жінки 25-40 років. Це пояснює популярність груп, пов’язаних з фітнесом, кулінарією, рукоділлям. Часто зустрічаються користувачі, не зареєстровані більше ні в одній соцмережі.

Резюме

Таким чином, відповідь на питання, чи підходять соціальні мережі малого бізнесу, має тільки одна відповідь – ТАК. Найчастіше, для малого бізнесу вони – основний канал залучення клієнтів, виключаючи сарафанне радіо. Група ВКонтакте, аккаунт в Instagram та інших соцмережах, пости в тематичних топіках не вимагають непідйомного бюджету і забезпечують приплив клієнтів. Великий плюс і в тому, що багато з цих робіт підприємці можуть робити самостійно. Це тема для цікавою і кваліфікованої роботи. Зрозуміло, з кожним випадком необхідно розбиратися окремо. Правильно вибір соцмережі, методів просування допоможуть зробити бізнес успішним.

© Блог про маркетинг ActualMarketing